søndag 4. oktober 2009

Et travelt og herlig liv
I tiden etter en deilig ferie i Danmark har jeg vært fullt opptatt med mange gjøremål. En venn av meg sa det slik: Det er herlig å være frelst, men du verden hvor travelt det er. Min første oppgave etter ferien var å tale i Pinsekirken Tabernaklet. Jeg talte over emnet, ”I dag, om dere hører hans røst så gjør ikke hjertene harde ” (Heb 3,7). Vi må se til at ikke noen av oss blir ond og vanntro i hjertet og faller fra den levende Gud.
Videre ventet mange administrative oppgaver på meg etter besøket i Somaliland i juni/juli. Jeg måtte en tur til Oslo for å drøfte en del utfordringer med PYM (Pinsemenighetenes Ytremisjon) for deretter å gi meldinger ut til teamet som jobber i felt. Torsdagsmøtene i Pinsekirken som jeg har ansvaret for, startet også opp i august. Jeg holdt bibeltimen i de første to møtene. For meg tar forberedelsen mye tid. Jeg leser en del bibelkommentarer og skriver ned alle bibelvers slik at tilhørerne kan få hver sitt ark med det jeg har skrevet ned.
Jeg planla i vinter å besøke noen pinsemenigheter på Sunnmøre og i Nordfjord i begynnelsen av september. Det er menigheter som støtter arbeidet i Somaliland. Norad som dekker 90 % av budsjettet, krever at mottakerorganisasjonen må dekke de resterende 10 %. Det skjer ved at noen pinsemenigheter gir et fast beløp per år, men resten dekkes av innsamlede midler ved besøk som dette og frivillige gaver. Jeg holdt sju møter på litt over en uke. Responsen var god med lydhøre tilhørere og glade givere.
Noen dager etter møteserien deltok jeg på møtet i Landutvalget for Afrikas Horn. Det ble holdt i Filadelfia Oslo den 19. september. Der drøftet vi mål og strategi for det videre arbeidet blant somaliere som bor i den østlige delen av Kenya, Etiopia og hele Somalia, inklusiv Somaliland. Jeg nyttet også anledningen til å besøke to menigheter på Østlandet den samme helgen. Det er slike som er interessert i misjon og gjerne vil høre om det arbeidet jeg står i.
Siden jeg skulle besøke flere steder, kjørte jeg bil over fjellet. Jeg var heldig med været begge veier. Høstfargene var kommet og prydet naturen over fjellet. I Lærdal høstet de epler noe som ga meg anledning til å kjøpe en kasse og et par poser med epler som jeg tok med meg hjem.
Jeg er blitt enda mer engasjert i Pinsekirken Tabernaklet Bergen. Det siste som har skjedd er at menigheten har valgt meg som eldste. Jeg sa ja til kallet fordi jeg ønsker å bruke tiden til å tjene Herren og bygge Guds Rike. Det er frafallstid i Norge og Europa. Det skjer ikke ved at de kristne faller i synd, men at de blir så opptatt med all verdens daglige gjøremål at. De tar seg ikke tid til å få næring fra Guds Ord og samfunnet med andre kristne. På den måten faller fra troen. Jeg ønsker å holde meg våken og bruke tiden til bønnen og Ordets tjeneste.
Foruten trebesøk nå framover i venneflokker utenfor byen, skal jeg til pingstkyrkan i Jönköping den 16. oktober og fortelle om arbeidet vårt i Somaliland og Etiopia. Det er en svensk misjonær som har hørt med fortelle om det vi har opplevd, og som har ordnet det slik at jeg er invitert til Jönköping. Kirken i der er kontaktforsamling for svensk pinsemisjon i Etiopia. Jeg gleder meg til å fortelle om arbeidet i en så betydningsfull kirke for kristen misjon. Snart kommer også Finland med.
Når jeg kommer hjem igjen etter besøket der, reiser jeg til Nairobi den 20. oktober og derfra til Somaliland. På veien hjem vil jeg reise gjennom Etiopia til Addis Abeba. Jeg vil stoppe to dager i Jijiga for å delta på et seminar der. Der vil det bli undervist om hvordan nå muslimene med evangeliet.

Ingen kommentarer: