mandag 30. november 2009

Gjør dette til minne om meg.

Da Jesus instiftet nattverden med disiplene, sa han: Gjør dette til minne om meg.

Dette sa han like før at han og disiplene gikk ut i natten til Getsemane der han kom i dødsangst og ba Faderen om å ta dette begeret fra han om det var mulig. Men ikke som jeg vil, bare som du vil, sa han.

Disiplene sov. En engel kom og styrket han. Han ble bønnhørt for sin Gudsfrykt, sier hebreer brevet. Stå opp, la os gå, sa Jesus. Han som forråder meg, er nær.

Judas forråder han med et kyss. Han blir tatt til fange og ført til ypperstepresten, de eldste og de skriftlærde. Alle forlot han og flyktet. Peter fulgte han på avstand og kom inn på gårdspassen hos ypperstepresten.

Yppersteprestene og hele rådet søkte vitnesbyrd mot Jesus for å få dømt han til døden, men de fant ikke noe. Til slutt spurte ypperstepresten Jesus: Svarer du ikke noe? Men han tidde. Igjen spør ypperstepresten han: Er du Messias, Den Velsignedes Sønn? Og Jesus svarte: Jeg er. Dere skal se Menneskesønnen sitte ved Kraftens høyre hånd og komme med himmelens skyer.

Ypperstepresten flerret da klærne sine og sa: Hva skal vi mer med vitner. Dere hørte Gudsbespottelse. Hva mener dere? De dømte han alle til å være skyldig til døden. De spyttet på han og slo han med knyttnevene.

Ute i gården nektet Peter for å kjenne Jesus tre ganger før hanen gol slik Jesus hadde sagt.

Jesus blir ført bort og overgitt til Pilatus som skulle dømme han til døden. Pilatus spurte han da: Er du jødenes konge? Han svarte han og sa: Du sier det.

Hver høytid pleide han å gi dem én fange fri, den de ba om. Nå var det en som hette Barrabas som hadde vært med i et opprør og begått et mord. Folket ba Pilatus gjøre som han pleide. Men Pilatus svarte dem og sa: Vil dere at jeg skal gi dere jødenes konge fri? Men yppersteprestene egget folket til å be om at han heller skulle gi dem Barrabas fri.

Pilatus tok da igjen til orde og sa: Hva vil dere jeg skal gjøre med han dere kaller jødenes konge? De ropte igjen: Korsfest han! Da Pilatus gjerne ville gjøre folket til lags, ga han dem Barrabas fri. Men Jesus lot han hudstryke og overga ham til å korsfestes.

Soldatene førte han bort, kledde han i en purpurkappe, og flettet en tornekrone som de satte på hodet hans. De slo han i hodet med en rørstav og spyttet på han, de bøyde kne og hyllet han. Da de slik hadde spottet ham, tok de av ham purpurkappen og kledde ham i hans egne klær. Så førte de han ut for å korsfeste ham. De tvang Simon fra Kyrene til å bære hans kors til Golgata.

Da korsfestet de ham, og delte klærne hans mellom seg, og kastet lodd om hva hver skulle få. Sammen med han korsfestet de to røvere, en på hans høyre og en på hans venstre side.

De som gikk forbi spottet han. Da den sjette time kom, ble det mørke over hele landet, og det varte til den niende time. Da ropte Jesus med høy røst: Min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg. En løp til og fylte en svamp med vineddik og tilbød han å drikke. Men Jesus ropte med høy røst og utåndet. Frelsesverket var fullbrakt.

Da det var blitt kveld ble han begravet. Og da sabbaten var til ende den tredje dagen sto han opp igjen fra de døde ved at Gud løste dødens veer.

Det er dette som vi skal minnes.

Ingen kommentarer: