onsdag 11. februar 2009

Til Afrika igjen

Tiden etter nyttår har vært ganske hektisk. Jeg har vært to ganger i Oslo for å delta på møter som gjaldt misjons- og bistandsarbeidet på Afrikas Horn. Hildebjørg og jeg var også i Danmark i januar. Vi besøkte barnebarna og familien vår der. Det var stas og mye hygge sammen med dem.

Vel hjemme feiret vi 81 årsdagen til min søster Guri. Hun er på sykehjem der de tar omsorg for henne. Vi i familien er takknemlig for den jobben de gjør.

Etter dette kjørte jeg til Volda der jeg besøkte fem menigheter i distriktet der som støtter prosjektet i Somaliland. Det var gildt med god tilbakemelding og glede i møtene. Jeg er veldig takknemlig til Gud for at jeg får være med på alt dette som gir så mye glede.

Og nå bærere det til Afrika igjen. Først til Nairobi der jeg skal møte mine venner som har avsluttet regnskapet og fått det revidert av autorisert revisor. Jeg skal være med å forklare de få avvikene som er blitt gjort i forhold til det godkjente budsjettet. Deretter, på mandag den 16.02., reiser jeg til Hargeisa sammen med Victor.

I Somaliland blir det mye jobb med å få i gang de aktivitetene som skal gjennomføres før påske. Mine kongolesiske venner er alt i full gang. Det gjelder lærerkurs, opplæring i søm, lese- og skriveopplæring og treplanting. Kampanjen mot kjønnslemlestelse av jenter fortsetter. Vi skal inngå et nærere samarbeid med familiedepartementet. Det blir spennende.

Vi skal også starte opp helsearbeider i en landsby som heter Garadag. Hospitaler som ble ødelagt under krigen er gjenoppbygd med økonomisk støtte fra private donorer i Norge. Vi ønsker å få ned barseldødeligheten som er svært høy i dette området. Det tar mange timer for å komme til det nærmeste sykehuset som ligger i Borau.

Vi har fått en del utstyr fra Danmark og skal kjøpe mer, sannsynligvis fra Dubai. Solbjørg fra PYM kommer 7. mars med en lege fra Kongo som skal få i gang arbeidet. Det kommer også en nyutdannet jordmor fra Edna Adan Hospital i mai som skal jobbe der. Hun er fra dette stedet.

Etter en måneds jobb Somaliland, reiser Solbjørg og jeg til Addis Abeba. Der skal vi sette oss inn i arbeidet som kirkene i sør driver. Det er vekkelse og stor framgang for evangeliet der. Jeg skal også være med Ketema Kinfe å holde seminar for pastorer. Ketema var i Norge i fjor. De som deltar på seminaret skal lære opp nye misjonærer som skal bringe evangeliet til somalierne på Afrikas Horn. Vi ber om at Herren skal drive ut mange arbeidere til sin høst. Høsten er meget stor på Afrikas Horn. Vær også du med å be om dette.

Til slutt i denne perioden får vi besøk av regionsekretæren for pinsevennenes arbeid i Afrika. Liv Toril reiser sammen med sin mann. De har begge vært misjonærer i Afrika. Vi gleder oss til dette besøket. De blir også med til Somaliland før de reiser videre til Kenya og Uganda.

Inn i mellom alt dette skal jeg også delta på et regionalt styremøte i International Aid Services (IAS) i Addis Abeba 26. – 28. mars.

Jeg har billett hjem fra Addis den 4. april. Da skal jeg hjem å feire påske i Bergen sammen med Hildebjørg og menigheten i Tabernaklet.

Ingen kommentarer: