fredag 16. november 2007

Hei!

Velkommen til blogen min. Når du går inn på den vil du finne litt om det jeg driver med, tanker jeg gjør meg og planer for den nærmeste framtid.

Jeg har kalt blogen for ”Baba”. Det betyr far (pappa) og brukes i Øst- og Sentral-Afrika av dem som snakker swahili, eller kisuaheli som visst er det korrekte ordet på dette språket. Grunnen til dette valget er at noen av dem jeg jobber sammen med i Afrika kaller meg baba. Det er en tiltale med vørnad. Jeg har også hatt en spesiell opplevelse i en misjonskonferanse der en evangelist kom å la hendene på meg og sa: ”Du skal være far for de du jobber sammen med.” Han la også til ord som berørte meg veldig sterkt. Evangelisten var fra Sverige og hadde ingen kjennskap til hvem jeg var, eller var opptatt med.

Jeg har jobbet i misjonen (PYM) som prosjektansvarlig i 20 år. På slutten av min karriere ble jeg engasjert i et utviklingsprogram i Somaliland. Det tilsvaret Britisk Somalia fra kolonitiden
Landet proklamerte seg som uavhengig republikk den 18. mai 1991. Somalia hadde da hatt en grusom borgerkrig i tre år. Landet er ikke anerkjent av det internasjonale samfunnet, men har likevel klart seg. Det har hatt frie valg og gjennomført andre demokratiske prosesser som har ført de inn i en god utvikling til tross for en svak økonomi.

Det unike med utviklingsprogrammet som ble startet i mai 2003, er at det drives av et team fra DR Kongo sammen med lokale medarbeidere. Vi har fått stor anerkjennelse for det vi gjør, både av myndighetene og lokalbefolkningen. Vil du vite mer kan du kontakte eieren av denne blogen.

Ingen kommentarer: